Nieuwe koffiemachine bracht Fairtrade dichterbij

‘De Fairtrade thee zat al langer in ons pakket, maar het overschakelen op een koffiebonenmachine maakte het mogelijk ook over te gaan op de Fairtrade koffie’, aldus Olav Westerink, barbeheerder van Tennisvereniging Naarden.

Olav Westerink is al 25 jaar lid van de TVN en verzorgt alle inkoop voor de barcommissie voor de vereniging. Zo heeft hij rechtstreeks contact met koffieleverancier Van Duinen die hem er drie jaar geleden zelf op wees: ‘de thee bij jullie is al Fairtrade, neem nu ook eens de koffie erbij.’ Toen vervolgens de oude koffiemachine qua capaciteit ontoereikend bleek, was de overstap bij TVN snel gemaakt. ‘Deze bonenmachine geeft ook nog eens lekkerder koffie’, vindt Olav ‘het oude apparaat werkte met een vriesdroogproduct.’
De Naarder tennisvereniging met zo’n 1000 leden kent gedurende het seizoen ruime
openingstijden – op werkdagen van 9 tot 23 uur, bij competities ook in het weekend – en
serveert op die manier tientallen koppen koffie en thee per dag. Alles verzorgd door de leden
van de vereniging die verplicht zijn per jaar (behalve ’s winters) twee bardiensten te draaien.
Als volgende stap bij de inkoop van Fairtrade producten noemt Olav Westerink de suiker als
mogelijkheid. ‘Een logisch product naast de koffie en thee. Naar chocolademelk is overigens
niet veel vraag, in de winter zijn we immers veel minder geopend.’ Tot slot vinden bananen
hun weg naar het clubhuis. De jeugdcommissie koopt ze af en toe voor in de pauze van de
competitie. ‘Maar de ouders kopen ze zelf, dus de keuze voor Fairtrade is facultatief.’
De suggestie van de werkgroep Fairtrade Gooise Meren om in plaats van de huidige koekjes
op het schoteltje bij koffie en thee de kleine chocolaatjes van Tony Chocolonely te
presenteren, moet Olav van de hand wijzen. ‘Door de warmte van deze dranken smelt de
chocola en wordt dat een vieze boel’, licht hij toe.
Wel gaat TVN na intern overleg binnenkort op proef de kleine reepjes Chocolonely
aanbieden. ‘We zullen duidelijk kenbaar maken dat we die aan de bar verkopen. Van de
kinderen hoorde ik al dat de smaak zeezout erg populair is.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *